Obama hakt in op verleden Romney

Er was eens een presidentskandidaat die graag een schone campagne wilde voeren, puur gericht op de inhoud en op ideeën. Nu, die kandidaat werd president. En nu het tijd is voor zijn herverkiezingscampagne, doet hij het ineens helemaal anders.

Dat valt op te maken uit een door de Obama-campagne gelanceerde reclamespot in een aantal belangrijke staten met bijbehorende website (romneyeconomics.com) waarin hij het verleden van Romney als CEO van investeringsmaatschappij Bain Capital aanvalt.

Romney’s ervaring in het bedrijfsleven wordt algemeen gezien als zijn grootste kracht en het is een bekende wijsheid in de politiek dat wanneer je van de grootste kracht een zwakte weet te maken, je dan direct met 2-0 voorstaat.

Vandaar dus dat Obama voor zijn nieuwe spot een batterij treurig kijkende arbeiders aan laat rukken die geëmotioneerd in de camera vertellen wat voor vreselijks ze is overkomen toen het bedrijf van Romney hun werkgever opkocht. Het is bij dergelijke verhalen bijna altijd in werkelijk veel genuanceerder dan in de reclame, maar het werkt vaak erg goed.

Nu is deze benadering natuurlijk gebruikelijk in verkiezingen, maar Obama baarde vier jaar geleden juist opzien door dit “dirty campaigning” juist achterwege te laten. Dat dit er nu niet meer inzit, mag duidelijk zijn.

Lees ook:Vrouw klaagt werkgever aan vanwege drukke autowegen
Lees ook:Romney ontslaat illegale klusjesmannen
Lees ook:Controversieel spotje linkt Romney aan kanker
Lees ook:Amerikaanse topjournalist geschorst wegens plagiaat
Lees ook:Starbucks gaat opleidingen betalen voor personeel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.