Nu autogigant General Motors, eens de trots van de VS, faillissement heeft aangevraagd, zou je zegen dat ze geen geld hebben voor reclamespotjes. Niets is echter minder waar. Het concern start zelfs met een nieuwe reclameserie om de Amerikanen uit te leggen hoe ze het bedrijf er weer bovenop willen brengen.
Categorie: "Televisie"
Hillary Clinton scoort met “prime time” interview
De minister van Buitenlandse Zaken schoof voor ongeveer een kwartier aan bij Rick Nieman. De ‘anchor’ van het RTL Nieuws was de enige Nederlander die Clinton het vuur aan de schenen mocht leggen. De televisiekijkers konden het wel waarderen; een kleine miljoen mensen stemden op de extra uitzending af.
Hoe onafhankelijk zijn de presentatoren van CNBC?
De zakenzender – zegmaar de Amerikaanse RTL Z – lag vorige week zwaar onder vuur. Men zou iedere vorm van onafhankelijkheid hebben verloren. Met name na zware kritiek op Obama’s economische agenda, die volgens de zender een “oorlog tegen investeerders” is, werd CNBC zelf onder vuur genomen. Zelfs het Witte Huis bemoeide zich ermee.
NBC gooit het roer om; minder “prime time” uren
De televisiezender NBC staat erom bekend vernieuwend te zijn, en dit keer maken ze hun naam opnieuw waar. Zo besluiten ze – tegen jaren televisie maken in – dat het aantal “prime-time” uren verkort wordt. Deze veel bekeken uren, van acht tot elf ‘s avonds, stoppen in de nieuwe programmering al om tien uur ‘s avonds. Dit betekent dat er iedere avond tijd is voor slechts twee uur aan avondprogramma’s in plaats van drie duur. Het ingekorte uur wordt opgevuld door niemand minder dan Jay Leno.
De oorlog om de “Daytime” kijkers
Overdag staan de meeste Amerikaanse zenders in het teken van de soaps. De zenders CBS, ABC en NBC strijden dagelijks om de miljoenen kijkers die midden op de dag op deze series afstemmen. Momenteel trekt CBS’s soap The Young And The Restless de meeste kijkers.
Nieuwslezers verliezen massaal hun baan
Het gaat slecht met de Amerikaanse televisiemarkt. Soaps, series en grote tv-shows blijven scoren, maar de nieuwsuitzendingen verliezen ieder jaar meer kijkers. Vandaar dat er gesneden moet worden in het personeelsbestand, en men begint met de duurste werknemers; de presentatoren.
De Obama’s scoren, en de tv-zenders weten het
De familie Obama is bij een groot deel van de VS razend populair. Vandaar ook dat de Amerikaanse televisiezenders geen kans onbenut laten om verslag te doen van de laatste familieperikelen. Wat kan ons die economische crisis schelen? We willen maar een ding weten; welke hond gaan ze kopen?
Amerikanen kunnen NFL in 3D bekijken
De National Football League trekt iedere week tientallen miljoenen sportliefhebbers naar de televisie. Vandaar dat de ontwikkelingen op dit gebied niet stilstaan. De sportliefhebbers kunnen sinds kort de wedstrijden in HD-kwaliteit zien, maar daar stopt het niet. Volgende week wordt er zelfs een wedstrijd uitgezonden in 3D.
Michelle en Barack schuiven aan bij “60 Minutes”
Het programma van CBS mocht Barack en Michelle Obama voor het eerst interviewen sinds de verkiezingsoverwinning, nu zo’n twee weken terug. Het nieuwe “First Couple” gaf aan dat het leven na de verkiezingen beter is geworden, Barack is nu veel vaker thuis, en dat vinden zijn twee dochters geweldig.