Romney-campagne steeds dieper in de problemen

De Republikeinse Presidentskandidaat Mitt Romney (bron: Mark Taylor)

Nu de laatste 50 dagen van de presidentsverkiezingen zijn begonnen, lijkt het steeds waarschijnlijker dat de komende President van de Verenigde Staten dezelfde zal zijn als de zittende. Obama’s tegenstrever Mitt Romney stond maandenlang gelijk in de peilingen, maar heeft in de laatste dagen een behoorlijke achterstand opgelopen. En zoals dat vaak gaat bij een campagne in het nauw, er wordt fout op fout gestapeld.

Om maar te beginnen met het goede nieuws voor team-Romney, de landelijke peilingen geven nog altijd een nek-aan-nekrace aan. Gemiddeld geven ze Romney 45% van de stemmen en Obama 48%, nog binnen de foutmarge en daarom een min of meer gelijke stand. De Romney-campagne wijst ook graag op de debatten die nog moeten komen tussen de President en zijn uitdager (over 16 dagen is de eerste) en die in het verleden al vaker een race volledig op zijn kop hebben gezet.

Dan het minder goede nieuws. Zoals bekend is stemmen Amerikanen niet landelijk, waardoor een landelijke peiling erg weinig zegt. Beter kan worden gekeken naar de zogenaamde “Swing States”, staten die nog wel eens van partij-kleur veranderen. Er worden er tien onderscheiden, waarbij Obama in negen van de tien op kop ligt, met steeds ruimere marges. Dat betekent dat Romney ( die er minimaal 4 moet winnen om uitzicht te hebben op winst) wanneer er vandaag verkiezingen zijn, volstrekt kansloos is. Dan de debatten, die zorgden in het verleden inderdaad wel eens dat een race die gelopen leek, weer volledig open kwam te liggen. Dit was echter vaak bij een debat tussen een onbekende kandidaat die uitstekend kon debatteren, met een kwetsbare tegenstrever. President Obama heeft echter al veel ervaring met debatteren en Mitt Romney heeft zich in het verleden bepaald niet een meester van het woord getoond, het debatten-scenario lijkt dus buitengewoon onwaarschijnlijk.

Het rommelt ook in de Romney-campagne zelf. De Republikeinse conventie leverde niet de positieve media-aandacht op die werd verwacht en Romney vergat in zijn toespraak de Amerikaanse militairen in Afghanistan te noemen, wat als een regelrechte zelfmoordactie wordt gezien voor een Republikein. De schuld hiervoor wordt gelegd bij topstrateeg Stuart Stevens, die naast het bepalen van de strategie verantwoordelijk is voor de toespraken en de campagnespotjes, volgens analisten veel te veel rollen voor een honderden miljoenen dollars omzettende onderneming, wat een presidentscampagne in wezen is.

De campagneboodschap, die altijd puur op de economie was gericht, lijkt de laatste dagen te zijn ingewisseld voor een strategie die Romney als de kandidaat van de verandering moet tonen (waar hebben we dat eerder gehoord). Het wisselen van boodschappen is bijna altijd vragen om problemen, omdat de kiezer dan meestal door de bomen het bos niet meer ziet.

Ook andere fouten lijken Romney op te breken. Zo reageerde hij vorige week op de moord op de Amerikaanse ambassadeur in Libië door president Obama hard aan te vallen, wat door vrijwel niemand werd gewaardeerd. Op maandag dook er een filmpje op waarin Romney te horen is terwijl hij met etensgeluiden op de achtergrond stelt dat 47% van de Amerikaanse kiezers zich slachtoffer voelt, afhankelijk is van de overheid en daarom sowieso op de Democraten stemt. Een onhandige overtreding van regel één tijdens een verkiezingscampagne; nooit de kiezer beledigen. Het drukte Romney wederom in het defensief.

Kort en goed is het voor Romney inmiddels hopen op een ramp, crisis of wonder om zo het tij te kunnen keren. En dat is geen erg stevige basis voor de presidentscampagne.

Zie hieronder het fragment waarin Romney 47% van de Amerikanen belachelijk maakt:

Lees ook:Mitt Romney komt naar u toe deze zomer
Lees ook:Obama campagne 2012: Game’s on!
Lees ook:Obama hakt in op verleden Romney
Lees ook:Mitt Romney komt in de problemen
Lees ook:Romney ruikt bloed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.