Gisteren bezocht Carl-Henric Svanberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van BP, het Witte Huis. Hij verklaarde de zorgen van “small people” te begrijpen. Een opmerking die hem op veel kritiek is komen te staan.
Svanberg bedoelde natuurlijk ‘de kleine man’, maar wellicht had hij dat ook beter niet kunnen zeggen. Het is illustratief voor de slechte pr-campagne van het Britse bedrijf.
“Soms hoor ik opmerkingen dat grote oliebedrijven niets geven om de wereld om hen heen, dat is niet het geval met BP”, zei de voorzitter voor de deur van het Witte Huis. “Wij geven om de kleine mensen”.
De opmerking van de Zweed zorgde voor beroering in Amerika’s zuidkust. Bewoners vonden zich tekortgedaan door de uitlating. Later noemde Svanberg zijn omkering “dom”.
Sinds de olieramp in de Golf van Mexico begaat het bedrijf de ene pr-blunder na de andere. Zo zijn er meerdere woordvoerders vervangen na een reeks nogal onhandige uitspraken tijdens vraaggesprekken op Amerika’s nieuwszenders.
Lees ook:De ‘First Family’ geeft het goede voorbeeld
Lees ook:Opvallend veel hersentumoren in dorpje in Illinois
Lees ook:“Nog steeds nachtmerries van olieramp”
Lees ook:President Obama’s drukke werkschema
Lees ook:Obama beledigt Polen
British Poorest.