In de afgelopen weken waren op die blogs dan ook al volop geruchten te lezen dat Apple in de herfst van 2012 met een nieuwe iPhone zou gaan komen, de iPhone 5. Inmiddels zijn de aanwijzingen blijkbaar zo sterk geworden, dat ook de “mainstream media” ze gaan overnemen. →
Categorie: "Media"
CNN scheldt Sarah Palin per ongeluk uit
De actie veroorzaakte uiteraard veel reuring onder rechtse Amerikanen, die veelal de voormalige gouverneur van Alaska nog steeds als hun held beschouwen. Op Twitter en de website van concurrent Fox News werd CNN dan ook ogenblikkelijk van liberale vooroordelen beschuldigd. →
G8-top onderbroken voor Champignons League-finale
Vrijdag en zaterdag vond er weer een bijeenkomst van de G8-leiders (7 belangrijkste economieën en Rusland, dat afwezig is) plaats, dit maal in het buitenverblijf van de Amerikaanse president: Camp David.
Hoewel er met de recessie in de Europese Unie en de Amerikaanse werkloosheid genoeg belangrijke onderwerpen op de agenda stonden was er ook tijd voor enig vertier. →
Filmacteur al meer dan een week spoorloos
De acteur is het meest bekend van de film Sin City en uit actiespektakel Terminator 3, waarin hij de hoofdrol speelde. Hij schijnt het laatste gezien te zijn in een bekende sloppenwijk in Los Angeles.
Obama hakt in op verleden Romney
Er was eens een presidentskandidaat die graag een schone campagne wilde voeren, puur gericht op de inhoud en op ideeën. Nu, die kandidaat werd president. En nu het tijd is voor zijn herverkiezingscampagne, doet hij het ineens helemaal anders.
Dat valt op te maken uit een door de Obama-campagne gelanceerde reclamespot in een aantal belangrijke staten met bijbehorende website (romneyeconomics.com) waarin hij het verleden van Romney als CEO van investeringsmaatschappij Bain Capital aanvalt.
Romney’s ervaring in het bedrijfsleven wordt algemeen gezien als zijn grootste kracht en het is een bekende wijsheid in de politiek dat wanneer je van de grootste kracht een zwakte weet te maken, je dan direct met 2-0 voorstaat. →
Time Magazine shockeert met omslag
Kritiek uit conservatieve hoek op het Amerikaanse opinieblad “Time”. Het blad zegt zelf een taboe te willen doorbreken, maar de omslagfoto van een vrouw die een op een stoeltje staand kind borstvoeding geeft is niet bij iedereen in goede aarde gevallen. →
De slag om de Chinese activist
Vorige maand ontsnapte de blinde Chinese activist Chen Guangcheng uit zijn woning, waar hij huisarrest had, en vestigde zich in de Amerikaanse ambassade in Peking. Juist op het moment dat de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Hillary Clinton in Peking op bezoek was voor een meerdere dagen durend overleg. →
Kijkcijfers CNN in neerwaartse spiraal
In strijd om de gunst van de kijker tussen de drie grote Amerikaanse kabel-nieuwszenders (CNN, MSNBC en Fox News) lijkt CNN op grotere achterstand te komen. Het is al jaren een trend dat kijkers liever een persoonlijkheid op tv zien dan een onafhankelijke journalist en zich daarom liever wendt tot Fox voor nieuws met een rechts sausje of MSNBC voor links gekleurd nieuws dan tot het onafhankelijke CNN. Hierdoor neemt CNN in de Verenigde Staten gewoonlijk de derde plaats in onder de 24-uurs nieuwszenders.
Het was echter ook zo dat er bij grote nieuwsgebeurtenissen (zoals oorlogen en presidentsverkiezingen) massaal werd overgeschakeld naar CNN, omdat zij op het gebied van objectieve informatie toch het meest worden vertrouwd.
Dit lijkt nu echter minder en minder het geval te worden. Voorheen uitstekend bekeken uitzendingen over bijvoorbeeld de Republikeinse voorverkiezingen trekken op CNN veel minder kijkers, terwijl de kijkcijfers van MSNBC en Fox juist toenemen. Dit werpt de vraag op of de grote bazen van CNN toch het roer gaan omgooien met meer personality shows, om zo de dalende trend te stoppen.
Overigens blijft CNN nog altijd een bijzonder winstgevende onderneming voor haar moederbedrijf, Time Warner.
Nieuw offensief tegen roken
De controverse gaat niet over de kosten van de campagne ($54 miljoen belastinggeld) maar over de aard van de advertenties en spotjes, die zijn namelijk nogal confronterend. Er worden ernstig zieke mensen in getoond die vertellen hoe ze met hun ziekte leven, ondertussen hun pruik opzettend of aan hun stoma draaiend. De campagne is in het bijzonder gericht op kinderen.
Hieronder een van de spotjes, oordeelt u zelf.