Late journaals besteedde nog nooit zoveel aandacht aan campagne

De late nieuwsbulletins op de Amerikaanse televisie hebben tot dusver meer tijd besteed aan de verkiezingen dan ooit tevoren. Ook blijkt dat de Democratische kandidaten meer aandacht krijgen dan hun Republikeinse tegenstanders.

Van alle zenders besteedde NBC de meeste aandacht aan de huidige verkiezingen. De zender berichtte, in hun avondjournaals, maar liefst 228 minuten lang over de verkiezingsrace. CBS (191) en ABC (180) volgen.

FOX NewsIn '91 besteedde de zenders ongeveer 146 minuten aan de verkiezingen, in '95 was dit al toegenomen tot 294. In '99, tijdens de spannende race tussen Al Gore en George Bush, was dit 339 minuten. In '03 was het slechts 167. Maar nu, in '07, is het aantal minuten opgelopen tot 598. En we zijn dan nog lagn niet klaar met de campagne.

Hillary Clinton kreeg met 79 minuten de meeste aandacht van alle kandidaten. Met 67 minuten wordt ze gevolgd door Barack Obama, Rudy Giuliani (48) staat op de derde plek.

Andere kandidaten zoals John McCain (30), John Edwards (20) en Mitt Romney (16) moeten het met een stuk minder aandacht doen. Ron Paul, die op het internet de meeste aandacht krijgt, komt niet verder dan 5 minuten.

Overigens bleek ook dat interviews met kandidaten en peilingen de meeste minuten in beslag namen, slechts 18 minuten lang ging het echt over verkiezingsonderwerpen.

Je kunt natuurlijk zeggen dat Clinton zoveel aandacht krijgt omdat ze zo hoog staat in de peilingen. Maar kun je het ook van de andere kant bekijken, staat ze zo hoog omdat ze wellicht zoveel aandacht krijgt? Het zal een combinatie van beiden zijn.

Lees ook:Presidentsverkiezing krijgt meer aandacht dan Irak
Lees ook:Pennsylvania: Clinton en Giuliani alleenheersers
Lees ook:Republikeinen ‘big spenders’
Lees ook:Hillary en Giuliani aan kop in ‘big states’
Lees ook:Democraten houden voorsprong in tweestrijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.